Wervende tekst schrijven | Tips & Trucs | Tekstbureau Swagerman
Een wervende tekst schrijven, hoe doe je dat eigenlijk? In deze blog geeft Tekstbureau Swagerman je tips waar je direct mee aan de slag kunt!
Wervende tekst schrijven
15829
post-template-default,single,single-post,postid-15829,single-format-standard,cookies-not-set,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
 

How to: een goede wervende tekst schrijven

wervende tekst schrijven

How to: een goede wervende tekst schrijven

Een wervende tekst schrijven, hoe doe je dat?

Wervende teksten hebben maar één doel: klanten binnenhalen. In een wervende tekst overtuig je de persoon aan de andere kant van het beeldscherm waarom ze voor jou of jouw product zouden moeten kiezen. Waarom ben jij de beste? En hoe breng je die boodschap over? Met andere woorden: hoe kun je een goede wervende tekst schrijven?

 

Een goede wervende tekst schrijven

Een goede wervende tekst schrijven is geen rocket science. Met een beetje logica en creativiteit zou het mogelijk moeten zijn om tot een goede tekst te komen. Maar ik wil ook niet zeggen dat het makkelijk is. Een goede wervende tekst schrijven doe je niet zomaar. Je moet rekening houden met een aantal regels. Regels die logisch zijn, maar die vaak niet (of niet helemaal) nageleefd worden. Om er zeker van te zijn dat je het beste uit je tekst haalt, raad ik je aan om de volgende regels in acht te nemen:

1. De tekst geeft antwoord op de volgende vragen: wie, wat, waarom, waar en hoe

Allereerst wil ik (als potentiële koper) weten wie jij bent en wat jouw product of dienst precies inhoudt. Geef kort en krachtig antwoord op die vragen. Daarna wil ik graag weten waarom ik dat product of die dienst bij jou zou willen/moeten kopen. En als laatst wil ik weten waar en hoe ik dat kan doen (call to action).

De hoe staat dus niet voor de werking van jouw product of dienst. Ik hoef niet te weten hoe het werkt, ik wil weten waarom het werkt. Dus kom niet met een technisch verhaal over de stofzuiger die jij verkoopt, maar vertel me wáárom ik die van jou móét hebben. Waarom is jouw stofzuiger beter dan die van de concurrent?

2. De tekst is gericht aan de potentiële klant en geschreven in de jij-vorm

Je wil je klant het gevoel geven dat je het tegen hem/haar hebt. Daarom schrijf je de tekst aan je klant. Je spreekt hem/haar aan met jij of u (afhankelijk van je doelgroep). Omdat de tekst gericht is aan de potentiële klant is het belangrijk dat je die klant “kent”. Wie is je doelgroep? Hoe ziet hun leven eruit, wat doen ze, hoe denken ze, en hoe willen zij het liefst benaderd worden?

3. De tekst werft, maar lijkt dat nauwelijks te doen

Oké, dus je hebt mij uitgelegd wat voor product of dienst je levert, en waarom ik die dienst of dat product bij jou zou willen kopen. Onderaan je verhaal heb je mij (als het goed is) overtuigd en vraag je mij om in actie te komen. “Koop vandaag nog een MegaMaster stofzuiger en ontvang 10% korting op het aankoopbedrag.”

Een goede wervende tekst werft, maar lijkt dat nauwelijks te doen. Dus: schrijf een tekst die informatief is en enthousiast maakt, maar niet opdringerig is. Op het moment dat je te agressief bent met je verkooppraatjes haken je potentiële klanten af. Bedenk hoe jij zou reageren als je jouw geschreven tekst zou lezen als het niet om jouw product of dienst zou gaan. Hoe zou de tekst op jou overkomen? Word je enthousiast en nieuwsgierig? Ben je overtuigd? Of raak je geïrriteerd en heb je geen zin om de hele tekst te lezen? Wees eerlijk (!) en pas de tekst aan waar nodig.

 

Voilà, een wervende tekst

Als het goed is, heb je nu een tekst geschreven die het doel dient: het verkopen/aanprijzen van jouw dienst of product. De tekst geeft antwoord op alle bovenstaande vragen, informeert en leest fijn weg. Vooral dat laatste is erg belangrijk. Je tekst kan namelijk technisch nog zo goed in elkaar zitten, maar als het niet lekker wegleest, bereik je nog niets. Mensen willen moeiteloos kunnen lezen. Op het moment dat ze struikelen over jouw woorden of zinsconstructies, ben je ze kwijt. Dus ja, je hebt nu een wervende tekst geschreven, maar is deze ook écht goed?

 

Een wervende tekst schrijven lukt me niet. Wat nu?

Je bent zeer zeker niet de enige die het lastig vindt om een goede wervende tekst te schrijven. Vaak zit een ondernemer zelf te dicht met zijn neus op zijn product/dienst, waardoor een wervende tekst schrijven erg lastig is. Jij weet namelijk precies waarom jouw product of dienst zo geniaal is, maar kun je daardoor nog denken vanuit de klant? Kun jij nog een tekst over jouw product schrijven die geschreven is vóór de klant?

 

Is jouw tekst wel echt geschreven voor de klant?

De kans is vrij groot dat het antwoord op bovenstaande vraag “nee” is. En dat is niet gek. Zoals ik hierboven al schreef is de kans groot dat je niet meer met afstand naar je product of dienst kunt kijken. Als je moeite hebt met het schrijven van teksten die gericht zijn op de klant, of als het schrijven van teksten gewoon niet jouw ding is, dan raad ik je aan om hulp in te schakelen van een professioneel tekstschrijver.

 

Waarom zou ik dat doen?

Omdat je graag resultaat wil zien. En urenlang bezig zijn met een tekst waar je vervolgens geen enkel rendement uithaalt is niet alleen zonde voor je tijd, maar ook voor je geld. Want als jouw product of dienst niet verkoopt, haal je er ook niets uit. En dat is niet waarom je bent gaan doen wat je doet, toch? Dus: als het je niet lukt om een tekst te schrijven die jou helpt bereiken wat je voor ogen hebt, dan kun je beter een professional inschakelen. Tekstbureau Swagerman bijvoorbeeld. 😉

 

Een wervende tekst laten schrijven, dus?

Ja, precies. Als je graag een wervende tekst wil laten schrijven, dan kan ik dat voor je doen. Aan de hand van een kort gesprek, en research naar jouw product of dienst, zal ik mijn uiterste best doen om jouw verhaal zó op papier te krijgen dat het voor jouw potentiële klanten meteen duidelijk is waarom ze bij jou moeten zijn. Dat resulteert dan weer in meer omzet. En dat is wat je wil! Toch?

 

Wil je weten wat ik voor jou kan doen?

Vraag dan direct een vrijblijvende offerte aan of neem even contact op om te bekijken wat de mogelijkheden zijn.

 

Tekstbureau Swagerman, teksten waar je blij van wordt.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.